Haastattelu - Salonjokilaakso

07.02.2019 15:14

Miksi lähdit ehdokkaaksi?
 

Lähdin ehdokkaaksi varmaan samasta syystä kuin muutkin ehdokkaat – halu vaikuttaa asioihin ja hakea uusia ratkaisuja tähän nykyiseen menoon, mikä Suomessa on nyt menossa. Olen todella huolissani tästä kehityksestä, mikä nyt vallitsee.

Miksi valitsit Vasemmistoliiton?
 

Vasemmistoliitto on minulle luonnollinen valinta, en voisi kuvitella mitään muuta puoluetta. Olen voinut omalta osaltani saanut vaikuttaa asioihin ja tuoda näkemykseni esiin. Omat arvoni ovat tasapainossa niiden arvojen kanssa, joita puolue edustaa.
 

Kerro omasta poliittisesta kokemuksestasi
 

Mielestäni olen melko kokenut politiikko – Salon poliittisessa päätöksenteossa olen ollut mukana 80-luvun loppupuolelta alkaen. Ensin varavaltuutettuna, sitten valtuutettuna, tällä hetkellä toista kautta kaupunginhallituksessa. Olen matkan varrella ollut useissa lautakunnissa, nyt olen opetuslautakunnassa hallituksen edustajana ja jäsenenä henkilöstöjaostossa. Olen myös YT-elimen puheenjohtaja. Teen melko laajaa hyväntekeväisyystyötä, joka on antanut minulle henkilökohtaisesti paljon.

Mitä teet siviilissä?

Siviilissä toimin nyt henkilökohtaisena avustajana ja tuotan vielä jonkun verran kotipalvelua. Pienyrittäjänä toimiminen edellyttää sitkeyttä ja kekseliäisyyttäkin, että pystyy pysymään pinnalla ja saamaan palkkaa. Toiminimi minulla on ollut vuodesta 1989.

Olen yksineläjä – toisaalta hyvä ja toisaalta huono. Menoja on paljon ja harrastuksia, kun ei heiliä helluntaina, saa tehdä koko kesän mitä haluaa.

 

Ajatuksia vaaleista ja tavoitteista
 

Vaaleissa kysyn ihmisiltä, minkälaisen Suomen sinä haluat. Asuminen ja eläminen on kallista, sen vuoksi perusturvaa pitää parantaa. Eriarvoisuus ei saa enää lisääntyä ja köyhyyttä pitää vähentää ja työtä uudistaa. Luottamusta tulevaisuuteen pitää lisätä, Suomi on jakaantunut siten, että asuminen on toisella puolella maata on ylikallista ja toisella puolella asumisen edellytykset töiden vähyyden vuoksi on vaikeata, jos jo melkein mahdotonta. Eläkeläisten, nuorten ja lasten asiat ovat huonosti, on yksinäisyyttä ja syrjäytymistä ja leikkauksilla on saatu aikaan se, että rahat ei riitä vaikka olisi töissäkin tai saa eläkettä. Tämä on nyt muutettava. Ilmastonmuutos, meidän kaikkien asia, mutta asia on hoidettava niin, että varallisuus ei saa muodostua esteeksi. Vaarana on, että pientuloiset joutuvat maksumiehiksi ja se pitää estää. Koulutuksesta on leikattu niin paljon, että Suomen hieno koulutustaso on murentunut ja vaarantaa jo tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan. Itsensä työllistäjiä pitää tukea ja pienyrittäjiä. Ongelmia on varhaiskasvatuksessa ja päivähoidossa – subjektiivinen päivähoito-oikeus pitää palauttaa. Miten sosiaali- ja terveydenhuolto tullaan järjestämään, hallitus puhuu säästöistä ja asiantuntijat lisääntyvistä kustannuksista.

Listaa voisi jatkaa vielä vaikka kuinka paljon – verovälttely, harmaa talous jne. -, niin että työsarkaa kyllä riittää. Olen tavallisen ihmisen puolustaja, se on ensiarvoisen tärkeää, mutta myös koko Suomen kehittäminen niin sisä- kuin ulkopoliittisesti on meidän kaikkien asia.

Nämä jo edellä mainitut ja monet muut asiat eivät ole uskon asioita, niiden korjaamiseksi pitää tehdä lujasti töitä – olen siihen valmis.